Skip to content
mugmetdegoudentand

seks(e)(n)

2021

"Een vernuftig en vermakelijk steekspel van woorden, sterk en geestig gespeeld" - Het Parool

"Slim, amusant metatheater (...) ontroerend en krachtig" - ★★★★ - De Standaard

"Seks(e)(n) behoort tot het mooiste, ontroerendste en belangrijkste dat De Koe ooit gemaakt heeft" - ★★★★ - Knack Focus

"Een heerlijke en ook komische toneelavond vol intellectueel amusement met een verrassend en spectaculair slot" - ★★★★ - Scènes

"Een ideeënstuk, dat veel nieuwe begrippen en ideologieën kritisch weegt én afweegt tegen kwesties zoals de klimaatcrisis. (...) Explosief materiaal" - Theaterkrant / Pzazz

"Het mooie is dat je voelt dat deze worsteling met deze nieuwe realiteit echt is – en dat ervoor wordt gekozen de eigen positie daarin te bevragen, in plaats van dan maar snel-snel een politiek correcte houding in te nemen" - Etcetera

"Ze slaan op elkaar aan. Raken elkaars kwetsbaarheden in discussies vol misverstanden. Brengen elkaar uit balans door het ineens te hebben over wie een ander aantrekkelijk vindt." - De Groene Amsterdammer

"Een stuk dat nauwelijks verveelt en in de meest serieuze onderwerpen ook de nodige humor ontbloot (...) een interessant en verdomd entertainend kijkstuk" - ★★★ - De Morgen

"Een enorm rijke, humorvolle voorstelling" - Haarlems Dagblad

De KOE zet de genderverhoudingen op scherp. Gedaan met de ongelijkheid, niet langer moet één vrouw (Natali Broods) zich weren tegen twee mannen (Peter Van den Eede en Willem de Wolf). Want ze nodigden een vierde uit: onze eigen Lineke Rijxman. Het viertal laat zich inspireren door Goethe’s roman Die Wahlverwandtschaften, door de schrijver opgezet als een amoureus experiment genre Temptation Island. Vallen de personages ten prooi aan hun passies, hun driften, de zogenaamde natuurwetten? Of zegeviert de ratio? Het einde was toen ook al catastrofaal.

In seks(e)(n) wordt het boek volledig uitgekleed. Met dezelfde ingrediënten – twee mannen, twee vrouwen, een tuin – beginnen de vier makers aan een totaal nieuw experiment, in een eigentijds klimaat. In Goethe’s tijd was de natuur nog een plek zonder mensen: wij konden niet zonder haar bestaan, maar zij kon prima zonder ons. Anno 2019 hebben we zo goed als elke vierkante centimeter van de aardbol bezet, gecontroleerd en geconditioneerd, en op die manier ontnomen van haar wildheid, haar onvoorspelbaarheid. Wat is nog “natuurlijk”?

Seks(e)(n) gaat over hokjes en labels, over definities en appropriaties, over vrijheid en maakbaarheid. Vier mensen banen zich een weg door een lexicon van nieuwe en oude termen, proberen die te grijpen en te verfijnen. In seks(e)(n) gaat het erom steeds onderweg te zijn, in de sprong. Bovenal is seks(e)(n) een opening.

“Emancipatie is een tsunami, op hoge hakken kwaad.” An Cardoen sprak Lineke onderweg op tournee door België, over seks(e)(n). Fijn om te lezen ter inleiding op het stuk!
Bekijk het interview hier.

  • Van en met

    Lineke Rijxman, Natali Broods, Willem de Wolf en Peter van den Eede

  • Decor, licht en geluid

    Bram De Vreese en Shane Van Laer

  • Gebaseerd op de ideeën van

    Die Wahlverwandschaften van Johann Wolfgang Goethe

  • Een co-productie van

    mugmetdegoudentand en Compagnie de KOE

Seks(e)(n) geselecteerd voor theaterfestival

Eindelijk mag het de wereld in! Seks(e)(n), onze coproductie van het afgelopen seizoen met Compagnie de KOE is geselecteerd voor Het TheaterFestival België.

Artikel

Theater in beeld