mugmetdegoudentand
 
 
mugmetdegoudentand actueel projecten | werkwijze | mugweb | te koop | reacties | contact
niks
fondslogo
(tekst uit de (oude) website van het Amsterdams Fonds voor de Kunst).

Albert van Dalsumprijs

Pieter Kramer, voor de productie Hertenkamp

De jury: Joy Arpots, Maartje Somers en Willem de Wolf

Juryrapport Albert van Dalsumprijs:
Dit jaar moet er naar de mening van de jury een oevreprijs worden uitgereikt en wel aan Pieter Kramer, die het afgelopen seizoen zijn handtekening zette onder een productie die specifiek is voor zijn kwaliteiten, die zijn oeuvre, zoals dat heet, perfect representeert en ook nog eens zijn waarde voor de podiumkunsten aangeeft. Hij had de eindverantwoordelijkheid voor een dertigdelige tv-serie: Hertenkamp.
De jury heeft er geen moeite mee de prijs uit te doen reiken op grond van een productie die niet valt in de categorie toneel, of wat men daar doorgaans onder verstaat. Integendeel. Pieter Kramer verdient de prijs juist, omdat hij hardnekkig en bij voortduring bezig is, kleine gaatjes te boren in de vele scheidingswandjes die het Nederlandse Drama rijk is. Dat doet het Nederlandse Drama bepaald geen kwaad. Opnieuw: integendeel.
Kramers werkmethode is tot op zekere hoogte die van het koekoeksjong. Hij nestelt zich in een bestaand genre en keert dat vervolgens binnenstebuiten, er en passant de grammatica van tonend. Dit is wat veel toneelmakers sinds jaar en dag met toneelconventies doen en dit is wat Pieter Kramer met zijn televisiewerk heeft gedaan. Pieter Kramers televisieprogramma's, het veelbekroonde Dertig minuten zo goed als Hertenkamp, gaan in wezen over televisie. Hertenkamp gaat daarnaast vooral over drama. Natuurlijk laat de serie zien wat televisie is, van welke emoties en conventies televisiegenres - van reality als Big Brother tot soaps als Goede tijden, slechte tijden tot praatprogramma's als Rondom tien - zich bedienen. Tegelijkertijd laat Hertenkamp, met zijn tergend trage plots, onwaarschijnlijke cliffhangers en feilloos getypeerde personages, zien hoe drama werkt en wat acteren is. Nergens opereren acteurs zo op de vliesdunne lijn tussen wat vals en oprecht is, tussen wat verzonnen is en wat simpelweg aanwezig en genoteerd.In zijn acteursregie legt Kramer een opmerkelijke consistentie aan de dag, waarbij een gezond gevoel voor krankzinnigheid samengaat met een oneindige zorg voor details en precisie. Hij laat zijn spelers precies dáár eindigen waar hij ze hebben wil: op de grens tussen dodelijke ernst en dodelijke humor, als gelijkschakelaars van absurditeit en werkelijkheid.
Nu bijna iedereen kan klonen en alles massaal wordt reproduceerd, draait het in de kunst van de weeromstuit vaak om waarachtige nep en gespeelde waarheid, en liefst ook om de absurditeit van dit alles. Deze noties zijn de kern van acteren en Pieter Kramer goochelt er in Hertenkamp origineler, ingenieuzer en verrassender mee dan wie ook.
pijltje links terug pijltje naar boven naar boven ga verder Hertenkamp in de prijzen